Statusuppdatering, projektering påbörjad!

Sommarlovet är över och hösten är här, dags för en sammanfattning av läget i fiberfrågan!

Den stora goda nyheten först, är att projektering av fiberdragning i vårt område har påbörjats av Övik energi och Örnsköldsviks kommun för att möjliggöra en start av grävning 2018. Med andra ord följer detta den tidsplan vi har haft ambitionen att hålla för vårt område. Mycket positivt!

Vad gäller bidragsansökan så ligger den fortfarande hos länsstyrelsen för beslut. kompletterande uppgifter har skickats in och svarstiden har skjutits på till Q4 (troligtvis december) detta år.

Beslut om ortssammanbindande sträckor är sedan tidigare tagit och de kan starta oavsett besked om bidrag, planen är således att utgå från dessa till en början när utbyggnaden startar 2018. Kom ihåg att det eventuellt blir nya förutsättningar om bidrag ej beviljas för vårt område och att man i så fall kommer att måsta godkänna ett eventuellt uppdaterat avtal. Vi fortsätter i vanlig ordning att jobba för att alla som vill ha fiber ska ha möjlighet att få fiber till lika pris oavsett var man bor.

I Sidensjö tätort (som inte omfattas av bidrag) har Övik Energi redan påbörjat grävning på vissa områden och projektering med tillhörande tillståndsansökningar sker löpande allt eftersom man bygger ut i etapper. Framöver kommer man kunna läsa om detta arbete på en dedikerad hemsida för Sidensjös fiberutbyggnad med Övik Energi (under uppbyggnad).

Under sommaren har boende i Nätra, som skickat in sina avtal, fått skyltar utsatta vid sin bostad. Detta resulterade i att många fler skickade in sina avtal, men vi är fortfarande en bit ifrån vår intressegrad och uppmanar därför alla som angivit intresse att även skicka in sina avtal så fort som möjligt! Detta på grund av att projektering startar NU, så om man vill ha ett streck på kartan förbi just Er bostad, är det läge att skicka in avtalet omgående.

För er som inte fått en skylt eller är osäker på om ert avtal kommit in på rätt sätt kan kontrollera status på er bostadsadress via följande länk. Status skall då stå som ”beställning”. Vill ni ha en ny skylt kan man hämta en på Sunnansjö 111 där vi för närvarande har två skyltar vid vägkanten som man får plocka med sig, alternativt ringa till Övik Energi. Om man tappat bort sitt avtal så kommer det snart ett utskick som en påminnelse, alternativt ringer man till Övik Energi så ordnar dom ett nytt avtal.

Telefonnummer till kundtjänst på Övik energi är 0660-78901 OBS! Det förra numret var inte korrekt! Uppge att ni tillhör området Nätra för landsbygdsutbyggnad.

2 Comments
  • Svenolof Johansson
    Posted at 12:58h, 05 oktober Svara

    Ringde numret ovan för att få kontakt med Öviks energi ang. Fiberanslutning efter 4 min och 42 sek sökande från växeln gav hon upp ingen ansvarig gick att få tag i Växeln beklagade och bad mig återkomma. Med sådan dålig servicegrad ställer jag mig undrande om man från Öviks energis sida verkligen tagit det här på allvar.

    • admin
      Posted at 13:56h, 05 oktober Svara

      Hej Sven-Olof,

      Numret som var angivet tidigare var utdaterat, har uppdaterat inlägget med numret till fiberkundtjänst!

Post A Reply to Svenolof Johansson Cancel Reply

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.